Jak zwiększyć korzyści w aptece, czyli optymalizacja zamówień
W każdej firmie, której działalność oparta jest o
handel, wyniki finansowe zależą od dwóch podstawowych czynników: ilości
sprzedanych towarów oraz uzyskanej marży. Identycznie jest w aptekach.
Co ciekawe na obydwa te czynniki główny wpływ ma końcowa cena leku dla
pacjenta. Obniżając tę cenę możemy zwiększyć liczbę klientów, co
przekłada się automatycznie na ilość sprzedanych towarów. Niestety
równocześnie z ceną obniżamy również własną marżę. Czy da się
jednocześnie obniżyć cenę i zwiększyć marżę? Tak. Rozwiązaniem jest
zakup leków w niższych cenach.
Nie jest to jak
wiadomo sprawa prosta. Oferty otrzymywane z hurtowni bardzo często się
zmieniają. Ilość promocji organizowanych przez hurtownie i firmy
farmaceutyczne jest ogromna, a ich warunki często są albo niezrozumiałe,
albo na tyle skomplikowane, że ich szczegółowa analiza i samodzielne
porównanie cen jest dość trudne.
W dniu
dzisiejszym przygotowanie zamówień z takim podziałem na dostawców, który
gwarantuje największe korzyści, może zająć aptece nawet kilka godzin. W
tym czasie dla każdej pozycji zamówienia pracownik apteki musi
przejrzeć wszystkie oferty i promocje, a następnie wybrać tę najtańszą.
Jest to najprostsza forma optymalizacji zamówienia, która w pewnym
stopniu jest skuteczna. Posiada jednak wiele wad, których w żaden sposób
nie da się wyeliminować przy samodzielnej obsłudze. Ze względu na
podobne problemy, optymalizację manualną można porównać do wprowadzania
faktur zakupowych do systemu aptecznego. Czy ktoś wyobraża sobie ręczne
wprowadzenie faktury posiadającej 200 pozycji? Poza czasem, który
oczywiście trzeba na to poświęcić, możliwość wystąpienia pomyłki jest
bardzo duża. Późniejsza poprawa takiego błędu zazwyczaj jest dosyć
kosztowna.
Znając opisane wyżej problemy, m.in. z
telefonicznych rozmów z farmaceutami, w systemie
aptecznym KS-AOW opracowany został nowy moduł - Optymalizator zamówień.
Jego zadaniem jest podział wcześniej przygotowanego zamówienia na kilka
mniejszych zamówień do różnych dostawców, tak aby zakupić towar w jak
najniższej cenie. Dzięki zastosowaniu w pełni automatycznego mechanizmu
czas potrzebny na przygotowanie zamówień zostaje skrócony kilkukrotnie,
zwiększając równocześnie skuteczność samej optymalizacji. Program przede
wszystkim jest czuły na każde, najdrobniejsze zmiany cen, które mają
duże znaczenie, nawet przy niewielkich zamówieniach. Optymalizator
wybiera towary w cenie najniższej, a nie cenie niższej od średniej ceny
rynkowej. To bardzo ważne. Samodzielnie przeglądana oferta może wydawać
się dosyć atrakcyjna, jednak wcale nie oznacza to, że jest ona
najlepsza. Co jednak najistotniejsze, optymalizator zawsze przegląda
wszystkie oferty, wszystkie promocje, od wszystkich dostawców. Pod uwagę
brane są te informacje, które zostały wprowadzone do systemu
aptecznego, łącznie z wysokościami upustów czy umowami o obrotach.
Dlatego tak ważne jest, aby posiadać aktualne oferty od jak największej
liczby dostawców. Wtedy wyniki optymalizacji dają największe korzyści. W
przypadku braku oferty dla danej pozycji zamówienia, przeglądane są
również ceny z ostatnich dostaw. Nic nie zostanie pominięte. Przy
samodzielnej obsłudze natomiast uwaga skupiona jest głównie przy lekach
droższych, przy tych, które tej uwagi wymagają w większym stopniu i przy
których poświęcenie dodatkowego czasu jest po prostu opłacalne.
Należy zwrócić jeszcze uwagę na bardzo ważną zaletę
optymalizatora. A mianowicie na możliwość wyboru leków identycznych jak w
zamówieniu, jednak z innej firmy farmaceutycznej. Taka właściwość
wprowadza w optymalizacji zamówień zupełnie nową jakość, która pozwala w
wielu przypadkach znacząco obniżyć ceny zakupu leków.
Optymalizator zamówień został umieszczony w module 12 Zamówienia -> Ctrl+3 Zamówienia. Jest dostępny pod klawiszem F6 Utwórz zamówienia.
W ten sposób uruchamiana jest optymalizacja całej przygotowanej
aptecznej listy braków. W przypadku, gdy zamówienia tworzone są
samodzielnie, optymalizacja dokonywana jest po ich akceptacji przed
wysyłką do hurtowni. Dzięki takiemu rozwiązaniu każde zamówienie
zostanie dostosowane do potrzeb apteki.
Przy
pierwszym uruchomieniu optymalizatora wyświetlony zostanie kreator,
który przedstawi ogólne informacje na temat optymalizatora zamówień,
sposób jego konfiguracji, a także możliwość przystąpienia do programu
poprawy jakości mechanizmu optymalizacji. Ostatni element jest
szczególnie ważny. Moduł optymalizatora jest cały czas rozbudowywany i
udoskonalany. Dlatego tak pomocne są informacje o przebiegu procesu
optymalizacji w rzeczywistych aptekach. Farmaceuci, którzy wyrażą zgodę
na przesyłanie tych informacji, w dużym stopniu przyczynią się do
poprawy jakości modułu optymalizatora oraz do jego niezawodności. Udział
w rozwoju optymalizatora nie wymaga wykonania jakichkolwiek czynności.
Wszystko zostanie wykonane automatycznie na zakończenie procesu
optymalizacji.
Po zakończeniu pracy
kreatora następuje przygotowywanie propozycji optymalizacji. Wyświetlane
jest okno przedstawiające pozycje pogrupowane w zamówienia do różnych
dostawców. Dla każdego zamówienia wyliczona zostaje kwota uzyskanych
korzyści. U góry okna umieszczone jest podsumowanie wszystkich zamówień.
Tak przygotowane zamówienia są jedynie propozycją. Uruchomienie
optymalizatora nie spowoduje natychmiastowego podziału zamówienia.
Zawsze wyświetlana jest propozycja na podstawie której, dopiero po
ręcznej akceptacji, tworzone są gotowe zamówienia.